Kjøpsbetingelser

We only send to Norwegian zipcodes.

Du som kjøper har rettigheter. Disse er lovfestet og omtalt i Forbrukertilsynets veileder: «Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøpsloven av varer over Internett» Vi har lagt til hele veilederen nederst på denne siden. Du kan også gå direkte til veilederen ved å klikke her.

Selger er Amalie Ree (trehuset), adresse: Curt Adeler stredet 4, 3950 Brevik, e-post: kontakt@trehuset.no, telefon: 90098833, org.nr.: 980453235 MVA.

Generelt

  • Vi sender varer med posten/bring, enten hjem i postkassen din, eller til nærmeste hentested. Fastpris porto er kr 99,-.
  • Ønsker du å hente bestilte varer selv, er dette et eget valg i utsjekk. Vi tar kontakt når varene er pakket og klar til henting. Tjenesten er vederlagsfri.
  • Malerier og store utekrukker sendes ikke per post, men kan bestilles for henting. Vi er behjelpelig med frakt over større avstander. Ta kontakt for nærmere avtale og pris.
  • Alle priser på nettstedet er inklusive MVA.
  • Ved kjøp og bestillinger av malerier og andre definerte kunstverk, tillegges det 5 % kunstavgift som pålagt i følge kunstavgiftsloven. (Les mer: https://kunstavgiften.no/informasjon.html og https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1948-11-04-1) Det er ikke MVA på malerier og kunstverk.
  • For å være sikker på at du får ordrebekreftelse og hentemelding fra Posten/Bring, pass på at riktig mailadresse og telefonnummer er oppgitt. Om du ikke får ordrebekreftelsen, anbefaler vi å sjekke søppelpost-mappen.

Vi tar forbehold om eventuelle trykkfeil når det gjelder pris og informasjon om varer på siden. Ta gjerne kontakt med oss på kontakt@trehuset.no eller ring (+47) 90 09 88 33 (onsdag til fredag kl. 11.00 – 15.00) hvis du har spørsmål. Ha gjerne ordrenummer klart ved kontakt. Vi ønsker å gi deg god hjelp og en vellykket handel!

Garn og oppskrifter:

Vi selger garn og oppskriftshefter fra Sandnes garn AS, og er derfor underlagt følgende regler:

  • Hefter fra Sandnes Garn selges kun sammen med garn til et plagg i heftet, minimum 4 nøster per hefte. Vi forbeholder oss retten å kansellere ordre som ikke fyller dette kravet.
  • Ved kjøp av oppskrift og garn til design i samarbeid mellom Sandnes Garn og Cecilie Skog, PetiteKnit, Tiril Eckhoff, Petter Pilgaard og Vendela Kirsebom med flere, selges heftet/oppskriften kun sammen med garn til hele plagg i det garnet som er brukt i oppskriften. Vi forbeholder oss retten til å kansellere ordrer som ikke fyller dette kravet.

Betalingsmetoder

Vi tilbyr to betalingsmetoder: Klarna og Vipps. Med Klarna Checkout kan du betale med kort, delbetaling eller faktura. Her er en beskrivelse av de ulike betalingsalternativene:

  • Kort – Betal med ett klikk: Her legger du inn ditt kortnummer, utløpsdato og CVC-kode. I de fleste tilfeller må du legitimere deg med BankID. Når du betaler med denne metoden vil beløpet reserveres på din bankkonto frem til nettbutikken har pakket din ordre, da vil pengene trekkes fra din konto. Ved eventuell kansellering av kjøp blir reservasjonen gå bort, og ingen beløp blir trukket fra din konto.
  • Få først. Betal senere. – Smidigere blir det ikke: Her kan du velge å få en faktura på kjøpet og betale innen 14 dager, eventuelt utsette betalingen lengre mot et ekstra gebyr. Fakturaen blir sendt fra Klarna til din epost når nettbutikken har pakket din ordre. Når du velger faktura er du nødt til å oppgi personnummer til Klarna for kredittvurdering. Personnummeret må stemme med navnet på mottaker og folkeregistrert adresse for å forhindre svindel. Kommunikasjonen sendes kryptert fra deg til Klarna, og ditt personnummer vil ikke være tilgjengelig for noen andre enn Klarna. Dersom du behøver å utsette forfallsdato på fakturaen, eller fryse fakturaen fordi du skal returnere en vare, kan du enkelt gjøre dette ved å logge deg inn på Klarna.no eller kontakte deres kundeservice.
  • Del opp. Betal litt hver måned: Her inngår du en låneavtale med Klarna, tilsvarende et banklån, hvor du betaler per måned. Her tilkommer renter og gebyrer til Klarna.
  • Kredittkort eller debetkort – Fyll inn kortdetaljer: Til forskjell fra det første betalingsalternativet, vil beløpet for varene du kjøper trekkes fra din konto rett etter du har gjennomført betalingen, og Klarna vil ikke huske dine kortdetaljer til neste gang.
  • Vipps: Etter at du har bekreftet betalingen i Vipps-appen på din smarttelefon vil beløpet bli reservert på din konto frem til nettbutikken har pakket din ordre. Ved eventuell kansellering av kjøp blir reservasjonen gå bort, og ingen beløp blir trukket fra din konto.

Ved tilbakebetaling av et beløp, for eksempel hvis du har returnert varer til oss, vil Klarna i noen tilfeller be deg om kontakt- og kontoinformasjon for å gjennomføre tilbakebetalingen. Da vil du motta en e-post om fra epostadressen noreply-no@klarna.no.

Vi tar forbehold om eventuelle endringer fra Klarna eller Vipps’ side. Du finner til en hver tid oppdatert informasjon fra Klarna her: www.klarna.com/no/kundeservice og fra Vipps her: www.vipps.no/hjelp/vipps

Vi har ikke mulighet til å endre adressen du oppgir ved bestilling og det er derfor viktig at den skrives inn korrekt. Vanligvis vil varene sendes fra oss i løpet av 1-3 virkedager etter at ordren er mottatt. I 2022 og 2023 går Amalie Ree på kunstskole mandager og tirsdager. Det vil ikke bli pakket og sendt varer disse dagene.

Når vi pakker ordren din vil du få en e-post med sporingsnummeret til pakken din. Sporingsnummeret kan brukes på posten.no. I Sør- og Midt-Norge er normal leveringstid fra 1-3 virkedager. Ellers i landet er leveringstiden 2-5 virkedager. Våre sendinger blir transportert via tog og bil, og leveringstiden kan påvirkes av eventuell nedsatt fremkommelighet på bane og vei.

OBS: Etter helligdager og ved ekstra stor pågang, kan behandlingstiden ta noe lengre tid enn normalt. Vi tar forbehold om at varer kan være utsolgt uten at dette kommer frem i nettbutikken, og at det kan være forsinkelser fra leverandører som går ut over oppgitt leveringstid.

Ekstraordinært angående levering

I 2022 og 2023 går Amalie Ree på kunstskole mandager og tirsdager. Det vil ikke bli pakket og sendt varer disse dagene.

COVID-19: På grunn av korona-situasjonen kan det forekomme forsinkelser i leveringen fra Posten (Bring).

Pakker som ikke hentes

Hentefristen på utleveringssted er 7 dager (per 23.09.21). Varer som ikke hentes på utleveringsstedet innen fristen blir returnert til oss. For alle pakker som ikke hentes, forbeholder vi oss retten til å fakturere kr 200,- for å dekke frakt-, ekspederings- og håndteringskostnader.

Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel på bestilt vare, må du innen 14 dager etter at du oppdaget den, eller burde ha oppdaget den, gi Trehuset skriftlig melding (e-post eller brev) om at du vil påberope deg mangelen. Trehuset vil da gi deg informasjon om hva du skal gjøre videre. Reglene om reklamasjon finnes i Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven). Se Forbrukertilsynets standard lengre ned på siden.

Angrerett

Det er ikke angrerett på salgsvarer, pdf-oppskrifter, gavekort og varer uten feil som er tatt i bruk.

Angreretten gjelder ved forbrukerkjøp, salg til foretak innbefattes ikke av forbrukerkjøpsloven. Når det gjelder angrerett på digitale oppskrifter, er det du som kunde som er ansvarlig for å legge riktig produkt i handlekurven når et kjøp gjennomføres. Det er ikke angrerett på PDF-filer kjøpt fra nettsiden. I følge lov om angrerett gjelder angrefristen fra den dagen kjøperen mottok varen og 14 dager fremover. Dersom du vil angre på kjøpet returnerer du varene i samme stand som du mottok dem og legger ved utfylt angrerettskjema som mottas i ordrebekreftelsen. Det kan også lastes ned her. Om du ikke har muligheten til å skrive ut skjemaet kan du fylle det ut digitalt, lagre og sende det per e-post til kontakt@trehuset.no. Du vil få tilbakeført det du har betalt, inkludert eventuell frakt om hele ordren returneres. Merk at ved bruk av angrerett betaler kunde returporto. Beløpet tilbakebetales når vi har mottatt varene eller dokumentasjon på at varene er sendt.

Hvordan returnere varene ved bruk av angrerett
Kjøper betaler returporto og er ansvarlig for å sende varen(e) forsvarlig pakket tilbake til oss.

Returer sendes til:
Trehuset
Curt Adeler stredet 4
N-3950 Brevik

Personopplysninger

Amalie Ree og Trehuset behandler persondata ifølge Lov om Personopplysninger. Opplysninger som kan knyttes til deg som person vil aldri bli gjort tilgjengelig for andre virksomheter eller bli koblet med andre eksterne register.


Forbrukertilsynets veileder:

Standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett

INNLEDNING:

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no.Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er utarbeidet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For en bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veileder her.

AVTALEN:

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.

Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

PARTENE:

Selger er Amalie Ree, adresse: Curt Adeler stredet 4, 3950 Brevik, e-post: kontakt@trehuset.no, telefon: 90098833, org.nr.: 980453235 MVA, og betegnes i det følgende som  selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som  kjøper/kjøperen.

PRIS:

Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

AVTALEINNGÅELSE:

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.

Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

BETALING:

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved forsendelse av varen. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

LEVERING:

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.

Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

RISIKOEN FOR VAREN:

Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varene levert i tråd med punkt 6.

ANGRERETT:

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt  tilbake.

FORSINKELSE OG MANGLENDE LEVERING – KJØPERENS RETTIGHETER OG FRIST FOR Å MELDE KRAV:

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelseheve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).

OPPFYLLELSE: Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. Skulle vanskene falle bort innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.

Kjøperen taper sin rett til å kreve oppfyllelse om han eller hun venter urimelig lenge med å fremme kravet.

HEVING: Dersom selgeren ikke leverer varen på leveringstidspunktet, skal kjøperen oppfordre selger til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selger ikke leverer varen innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøper kan imidlertid heve kjøpet umiddelbart hvis selger nekter å levere varen. Tilsvarende gjelder dersom levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller dersom kjøperen har underrettet selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.

Leveres tingen etter tilleggsfristen forbrukeren har satt eller etter leveringstidspunktet som var avgjørende for inngåelsen av avtalen, må krav om heving gjøres gjeldende innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen.

ERSTATNING: Kjøperen kan kreve erstatning for lidt tap som følge av forsinkelsen. Dette gjelder imidlertid ikke dersom selgeren godtgjør at forsinkelsen skyldes hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne blitt tatt i betraktning på avtaletiden, unngått, eller overvunnet følgene av.

MANGEL VED VAREN – KJØPERENS RETTIGHETER OG REKLAMASJONSFRIST

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.

Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning  fra selgeren.

Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.

RETTING ELLER OMLEVERING: Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

PRISAVSLAG: Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

HEVING: Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

SELGERENS RETTIGHETER VED KJØPERENS MISLIGHOLD

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning fra kjøperen. Selgeren vil også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

OPPFYLLELSE: Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Er varen ikke levert, taper selgeren sin rett dersom han venter urimelig lenge med å fremme kravet.

HEVING: Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøperens side. Selger kan likevel ikke heve dersom hele kjøpesummen er betalt. Fastsetter selger en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse og kjøperen ikke betaler innen denne fristen, kan selger heve kjøpet.

RENTER VED FORSINKET BETALING/INKASSOGEBYR: Dersom kjøperen ikke betaler kjøpesummen i henhold til avtalen, kan selger kreve renter av kjøpesummen etter forsinkelsesrenteloven. Ved manglende betaling kan kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso. Kjøper kan da bli holdt ansvarlig for gebyr etter inkassoloven.

GEBYR VED UAVHENTEDE IKKE-FORSKUDDSBETALTE VARER: Dersom kjøperen unnlater å hente ubetalte varer, kan selger belaste kjøper med et gebyr. Gebyret skal maksimalt dekke selgerens faktiske utlegg for å levere varene til kjøperen. Et slikt gebyr kan ikke belastes kjøpere under 18 år.

GARANTI:

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer dermed ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

PERSONOPPLYSNINGER:

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle.

KONFLIKTLØSNING:

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig  på  telefon 23  400  500  eller www.forbrukerradet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.